• logo ads 2

السيسي: نقدر التنمية بشرط ألا تمس مصالح مصر المائية

alx adv
استمع للمقال

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي إن كل شخص من حقه أن يقلق على المياه، «أنا قلقت على المياه من 2011 ومبقتش أرتاح ولا أقدر اطمن من 2011، التحدي ده من 25 يناير، وعرفت إننا هيبقى عندنا مشكلة كبيرة دلوقتي، وبقول كدا علشان أنتو شريك أصيل في مواجهة التحدي».

اعلان البريد 19نوفمبر

وأضاف الرئيس السيسي، خلال حديثه بحفل افتتاح المجمع المتكامل لإصدار الوثائق المؤمنة والذكية بالعاصمة الإدارية الجديدة، «اللي حصل في 2011 كان مدخل للتحدي، ولو قلقان وبتحبها وخايف عليها ليه بترمي مخلفات في الترع؟ لازم نخلي بالنا من كل نقطة مياه».

وجّه الرئيس عبدالفتاح السيسي، رسالة حاسمة، خلال افتتاحه اليوم مركز الإصدارات المؤمنة والذكية، اليوم، قال فيها: «بلاش نوصل لمرحلة إنك انت تمس نقطة ميّة من مصر، لأن الخيارات كلها مفتوحة».

وأضاف: «تعاوننا أفضل، نجري ونبني مع بعضنا، أفضل كتير من إننا نتصارع».

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إنَّ مصر احترمت رغبة الشعوب في أن يكون لديها شكل من أشكال التنمية، موضحًا «لما رحت البرلمان، قولت مصر تقدر التنمية بشرط ألا تمس مصالحها المائية، وكلامنا ما اتغيرش».

وأضاف الرئيس، خلال حديثه بحفل افتتاح المجمع المتكامل لإصدار الوثائق المؤمنة والذكية بالعاصمة الإدارية الجديدة، «بقول للإعلام طلعوا خطاب رئيس وزراء إثيوبيا، مش هو قال كلام، طلعوه.. أنا مغيرتش كلامي في احترامي للتنمية عندهم».

احصل على تحديثات في الوقت الفعلي مباشرة على جهازك ، اشترك الآن.

قد يعجبك ايضا
آخر الأخبار