• logo ads 2

السيسي: «دي بلدنا واحنا بنحب أهلها»

alx adv
استمع للمقال

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي أن الدولة لم تستطيع عمل استقرار في النظام السياسي في عهد الرئيس عبدالناصر لافتًا أن المجتمع لم يكن مستعدًا لتقبل ذلك بسهولة وأن القدرة الاقتصادية للدولة لم تستطيع تعزيز هذا المسار بالاضافة لحجم التحديات القومية والاقليمية متسائلًا عن امكانية مساعدة هذه العوامل في نجاح خطة الدولة في عمل الاستقرار في النظام السياسي.

اعلان البريد 19نوفمبر

 

 

وقال الرئيس السيسي خلال حفل اطلاق الاستراتيجية الوطنية لحقوق أن ذلك لم يحدث وتوفي الزعيم عبدالناصر وترك الوطن في هذا الوقت لافتًا أن هناك مسار آخر وتحديات كبيرة واجهت الرئيس السادات «أدواته وآلياته واستعداد المجتمع لتنفيذه عشان يبقى استقرار للمسار السياسي المحتمل عشان ينجح او مينجحش و10 سنين وحصل اللي حصل مع الوضع في الاعتبار ان بقيت الأمور متحركة في الدولة والمجتمع».

 

 

وتابع «الجماعات اللي موجودة في المجتمع وبتنخر فيه موجودة ومبتسكتش وبالمناسبة دي شكلت ثقافة التشكك وعدم الثقة مفيش ومش مصدقين أبدًا ولازم تشوف بعينك عشان تصدق».

 

 

واستطرد: «اللي عايز اقوله في كل ما نطرحه هنا مكنش عندي وسيلة أخرى وعلى قد فهمي وعلى قد النقاش اللي احنا عملناه وبالمناسبة احنا دايما بنقعد وبنتكلم كتير قوي يعني مش الموضوع بيتاخد يقولوا كلمتين لا احنا قاعدين وده شغلنا ودي بلدنا واحنا بنحب أهلها وعاوزين نحطهم على دماغنا من فوق.. بس ازاي».

احصل على تحديثات في الوقت الفعلي مباشرة على جهازك ، اشترك الآن.

قد يعجبك ايضا
آخر الأخبار